2018-03-22

2018-02-15
Årsmöte och föredrag om Tryckt Elektronik av Tommy Höglund från RISE Acreo
2018-01-15
Teknikläget inom vattenkraft av olika slag - vågkraft, strömmande vatten, elgeneratorer

Mats har en bakgrund som forskningschef inom elkraft/högspänningsområdet på ABB Corporate research innan han blev professor i Uppsala Han låg bl a bakom Powerformern, men också många andra uppfinningar. Vid Uppsala Universitet har han byggt upp avdelningen för Electricitetslära från 2000, där forskningen primärt är inriktad mot förnybara källor såsom Vattenkraft, Vindkraft, Marin Strömkraft och Vågkraft. Dessutom har man under åren byggt upp forskning om helt elektriska drivlinor. Det går från teori hela vägen till industriverksamhet med tex produktionsteknik som dessutom är  kopplat till grundutbildningen inom ingenjörsprogrammen ES, F och E.  Mats är även professor på Chalmers deltid  (Elkraftteknik) och innehar en gästprofessur vid University of Southampton (Marin Mekanik). Han har publicerat ca 150 journalpapper och lika många konferensartiklar.

Mats kommer ge en uppdatering om Vågkrafts och Marin Strömkrafts forskningen, som har sina respektive fullskalelabb på västkusten och i Dalälven.

Datum: 15e januari kl 17.30

Tid: Kl 17:30