Framtidens Energisystem

Uppföljare av förra vårens föredrag med Framtidens energiförsörjning. Observera det ändrade datumet.

Agenda

kl. 18.00 Buffet-middagen är (100 kr / person)  i restaurangen Rosenhill på Mälardalens högskola.

kl. 18.45 Förflyttning till Alfa-salen (alldeles bredvid restaurangen) för föredraget.

kl. 19.00 Föredraget startar med inlägg från paneldeltagarna på ca 10 minuter vardera.

Paneldeltagare

• Johan Söderström, divisionschef ABB Power Products
  • Lena Sommestad, VD Svensk Fjärrvärme, tidigare miljöminister
  • Gullvi Borgström, VD Värmeforsk
  • Sten Bergman, utredare om Hybridfordon
  • Andreas Mallsten, Archus Arosia

Framtidens energisystem diskuteras med frågor från publiken såväl som mellan paneldeltagarna, dvs er själva. Erik Dahlquist är "moderator" för diskussionen. Frågeställningar är tex följande:

Vilka är förutsättningarna för framtidens energisystem?
Vi ser tex en nedgång i fjärrvärmebehovet i välutbyggda städer som Västerås, pga lågenergihus, bergvärmepumpar, mildare klimat mm. Värmeunderlaget minskar med 1.5-2 % per år i Västerås, vilket innebär ca 30% lägre behov än för ca 20-25 år sedan. Trenden håller i sig (Västerås har 97 % utbyggnad i city, vilket gör att vi inte kan kompensera med att bygga ut mer). Kan vi använda värmen i nätet för tex absorptionskyla? Skicka ut energilager till byar utanför storsta´n (gör just från Eskilstuna KVV till Ärla 2 mil bort)? Hur långt skall vi gå med lågenergihus, om det innebär att vi måste köra kondenskraft istf kraftvärme?

Vad händer när elbilar kommer med i systemet?
Hur balanserar vi att el-behovet ökar samtidigt som värmebehovet minskar? Hur hanterar vi många nya små elkraftverk som vind och sol i nätet?

Vad skall vi göra med KVV på sikt?
I Västerås bygger vi en anläggning för Avfallsförgasning, och tror att det på sikt blir intressant att göra olika bränslen och kemikalier som ammoniak, DME mm av syntetgasen, samtidigt som resterna eldas upp i pannan. KVV blir biokombinat. Co-generation blir poly-generation.

Infrastruktur typ transporter? hur ser de ut i framtiden?
Mer tåg, elbilar (hybrider), bussar?. Speciellt i Mälardalen kommer nog städerna att byggas ihop genom snabbtåglinjer. Hur hanteras detta i energisystemet?

Det talas mycket om energieffektivisering
Vilka möjligheter ser vi? Vems är ansvaret för att genomföra energieffektivisering? individens, samhällets, företagens? Vilka styrmedel skall vi använda?

Kontaktperson: Erik Dahlquist, 021-151768

OBS! Anmälan måste ske för att bli inkluderad till middagen.

Ps. Vi ser gärna att du som ska på middagen kommer innan kl. 18.00 för att hinna med att parkera och betala. Vissa ur styrelsen kommer vara på plats från 17.30. Tack på förhand. Ds.

När: 2009-05-11 kl. 18:00 - 21:00
Var: Sal Alfa (vid huvudingången) , Mälardalens högskola