2017-11-28
2017-12-15
Tekniska nyheter 2017, Björn O Nilsson IVA

2017-11-15
Hur dieselmotorer kan uppfylla både partikel och NOxkrav samtidigt med hjälp av modellering
2017-10-04
"Ägarens roll i företaget". Film och paneldebatt 4:e oktober 2017

Framtidens transporter inkl ny teknik och framtidens energikällor

Den 28e September kl 13.00-15 arrangerar Mälardalens Högskola i samarbete med Tekniska föreningen och Agenda 21 förbundet ett seminarium för elever  och lärare vid Västerås skolor, och andra intresserade.

Temat är "framtidens transporter inkl ny teknik och framtidens energikällor".

Det blir föredrag av:

• Professor Sture Eriksson, KTH,
    som talar om elbilar och plugg-in-hybrider. Sture har lett arbetet med elbilar i Sverige under de senaste 20 åren inom ABB och genom nationella program, och är "gurun" i Sverige inom området.
  • Carl-Magnus Pettersson, VD Växtkraft AB,
    talar om förutsättningarna för att producera biogas för fordon i Västmanland. Biogas produceras ur avfall, och man planerar nu en kraftig expansion av anläggningen.
  • Professor  Erik Dahlquist, Mälardalens Högskola,
    presenterar förutsättningen för produktion av olika förnybara fordonsbränslen som etanol, DME, biodiesel od, och visar på sambandet mellan energi och klimat. Talar även om avfallsförgasning, som ju planeras byggas i Västerås just nu, och som på sikt skulle kunna användas även för bränsleproduktion till fordon. Går även igenom Scanias och Volvos utvecklingsplaner av nya fordon för att minska CO2-emissioner.

Blir även diskussion med alla, där eleverna får ställa frågor.

Tacksam om ni meddelar Erik Dahlquist per mail eller telefon hur många som kommer från era klasser  resp anmäler er på Tekniska föreningens hemsida (erik.dahlquist@mdh.se resp 021-151768)

När: 2009-09-28 kl. 13:00 - 15:00
Var: Omega-salen i gamla högskolebyggnaden