Framtidens Västerås

Hur kommer utbyggnaden av Västerås att ske de närmaste 10 åren?

Lotta Lindstam, stadsbyggnadschef och Lennart Gustavsson, vice stadsbyggnadschef, berättade om nuläget och framtida planer samt de visioner för Västerås som styr det pågående planeringsarbetet.

Ett 30-tal teknikintresserade medlemmar hade sökt sig till Mälardalens högskola för att lyssna till stadsbyggnadschefen och hennes vice.

Föredraget inleddes med att Lotta Lindstam gav oss några smakprov på hennes personliga visioner om stadens utveckling. Efter det tog Lennart Gustavsson över genom att presentera arbetet med stadens nya övergripande översiktsplan, som beräknas vara klar till hösten 2012.

Under föredraget passade flera medlemmar på att ta tillfället i akt för att ställa frågor och inkomma med funderingar till föredragshållarna. Det märktes tydligt att ämnet verkligen berör och, i vissa fall, upprör. Flest frågor kom kring infrastrukturen i staden i allmänhet och utbyggnaden av affärscentrumet vid Erikslund i synnerhet. Andra ämnen som berördes var t.ex. elbilarnas framfart, tryggheten vid GC-vägar, näringslivsfrågor och planerna för gamla industriområden.

De både föredragshållarna tackades med Karl Axel Jaobssons bok om Ångkraftverket i Västerås.