"Alkometer och alkolås", Bertil Hök

Bertil är VD och ägare till Företaget Hök Instrument AB här i Västerås. Bertil har också en lång karriär bakom sig som forskare på ABB, Mälardalens Högskola och Uppsala Universitet. Hök Instrument deltar tillsamman med Autoliv, Volvo, SenseAir och staten i ett forskningsprojekt för att ta fram en ny generation alkolås. Autoliv kommer att kommersialisera för trafiktillämpningar och Hök kan bearbeta andra marknader.

150 personer dör varje år i alkoholrelaterade trafikolyckor vilket är 30% av alla dödsolyckor. Samtidigt dör också 250 personer av alkoholförgiftning! Att mäta alkoholhalt är alltså en viktig och stor fråga.

De Alkometrar som säljs idag har stora brister. Det finns dyra bevisinstrument, billigare sållningsinstrument och rena konsumentprodukter vilka ofta är undermåliga. Tillsamman utgör detta en miljardmarknad.

Dagens alkolås är baserade på bränsleceller medan Bertils nya mätare, där man även tagit bort munstycket, är baserade på IR-mätning vilket ger många fördelar. De nya mätarna kommer att fastmonteras i fordonen, t.ex. i ratten. Hök Instrument tar fram alla prototyper i projektet och svarar också för forskningsuppgiften att visa noggrannhet och applikation. En doktorand från Mälardalens Högskola är anställd för att genomföra testerna och kommer också att disputera på ämnet. Munstycket till alkolåset kan undvikas genom att utspädningen av utandningsluften mäts via CO2-halten.

Bertil avslutade sin mycket intressanta föreläsning genom att demonstrera några av de olika mätarna. En viss demonstrationsdjävul infann sig dock och ordförande Erik Dahlquist fick överlämna den traditionella tavlan utan full nykterhetskoll på föreläsaren.

Referat: Sven-Arne Paulsson

Fotograf: Jenny Nyström Fotograf: Arne Gustafsson