Affärsforum för framtiden

Björn Stigson, VD för Business council for sustainable development i Geneve berättade om arbetet med hållbar utveckling i olika delar av världen. Han är bla rådgivare åt Kinas ledning, Barack Obamas administration och Angela Merkels regering.

Björn berättade om att det blir nog inga fler "Kyoto-övernskommelser". Det går inte att får USA, Kina och Indien att skriva på några bindande villkor. Däremot kommer det att ske en rad egna åtaganden. Speciellt kinas ledning är mycket medvetna om problemet med klimatpåverkan. Man är mycket oroade och har satt in en rad åtgärder, och har som mål att bli ledande inom förnybar energiproduktion. Redan idag har man passerat USA vad gäller ny vindkraftproduktion och detsamma gäller snart för solkraft. Detta är positivt. Vad som är besvärande är istället den stora oviljann inom politiskt ledande kretsar i USA att göra några insatser mot klimathotet. Björn är med i en grupp som arbetar med dessa frågor inom kongressen. Han är den ende icke-amerikan, men de andra 21 tycker trots det att han är besvärlig, som har så annan syn på klimathotet än de har.

Indien har vaknat men satsar mycket på "bottom-up". Man gör åtgärder på regional nivå. Detsamma gäller i hög utsträckning i USA, där ca 10 delstater är ganska progressiva och har skapat egna åtgärdsprogram. Björn försöker peppa amerikanerna med att Kineserna springer om USA och skapar business inom området!

Efter föredraget delade Tekniska föreningen ut sitt lärarstipendium. Det gick i år till Eva Fors från Rudbeckianska gymnasiet. Hon fick 10000 kronor för sitt entusiastiska arbete för att stimulera sina elever till fysik och teknikintresse. Några av hennes elever var även med på ungdomens miljöting, som i år samlade 110 deltagare från alla länets gymnasieskolor. Tekniska föreningen stöttade även detta arranegmang.

Hälsn Erik Dahlquist

2010-11-19