Intellectual Properties - från idé till affär

Välkommen till ett intressant seminarium som denna tisdag berör ämnet: Intellectual Properties (IP) från idé till affär, och vikten med patent!

Jonas Jonsson har haft ett flertal positioner på ABB. Med sina 17 år inom teknikområdet kraftprodukter har han sedan 5 år tillbaka hamnat mitt i hjärtat och hetluften - han är nämligen Patent Officer inom Affärsområdet Power Products - Transformers.

Jonas kommer att ge oss en överblick av IP och varför det är så viktigt med patent för företag. Vi får en inblick hur patentprocessen fungerar
och vad kan ett företag använda sina patent till?

Visning av ellastbilen ELIS

Inom dåvarande ASEA-koncernen tillverkades elektriskt drivna lastbilar i två omgångar dels under åren 1925-1930 dels från slutet av 30-talet, då det var orostider i Europa, t o m 1946. De eldrivna lastbilarna användes i första hand av mejerier, bryggerier, livsmedelsdistributörer, tvätterier etc, för lokal distribution och även av en del företag och sjukhus för interna transporter. Lastbilarna passade utmärkt för körning korta sträckor med en total körsträcka av 50 -70 km per dag, där de erbjöd en låg körkostnad per mil, och tillräcklig laddningstid för att nästa dag åter  kunna vara i full insats.

Ellastbilen ELIS

Den aktuella bilen är tillverkad inom ASEA-koncernen i dotterbolaget SEA – Svenska Elektrobil-Aktiebolaget året 1941. Pensionärer i bilklubben AMV och Aros Motorveteraner renoverade lastbilen under vintern 2009/10. Projektet fick namnet ELIS. Endast ett fåtal sådana bilar är bevarade och den bil som AMV nu helrenoverat till originalskick, är den enda bevarade som för dagen kan köras på allmän landsväg.
Lars Mjörning kommer att kort berätta om ASEA:s tillverkning av ellastbilar, renoveringen av ELIS, och om ELIS historia.

Visst låter det intressant, så glöm inte bort att anmäla dig till seminariet!

Datum: Tis 12 April, 2011

Plats: ABB Meeting Point, Mimerområdet ingång T7 (Mäster Ahls gata)

Rum: Edström

Tid: kl 17.30 startar vi seminariet