Rymdforskning

Den 9 oktober kl 17.30 kommer professor Jan-Erik Wahlund att berätta om rymdforskning. Jan-Erik Wahlund besökte oss i våras och kommer nu att följa upp med nya spännande projekt - JUICE/RPWI – Jupiter Icy Moons Orbiter / Radio & Plasma Wave Investigation.

JUICE är ESA's nästa jätterymdprojekt de närmsta 20 åren, och ämnar att utforska framför allt de isiga månarna kring Jupiter.

Uppskjutning planeras till 2022, och rymdfarkosten hoppas vi kommer fram 2030, då den bl.a. lägger sig i bana kring den stora månen Ganymedes.

I går Oktober 15 lämnades förslaget in på instrumentering för JUICE till ESA. IRF-Uppsala leder ett konsortium med 25 institut i 7 länder, med en total budget på drygt 500 Mkr för denna instrumentering.

Det finns mycket goda chanser att Sverige blir huvud-institut (Principal Investigator) för vår typ av instrument, som är ett av modell-instrumenten för JUICE.

Vår instrumentering går under namnet RPWI = Radio & Plasma Wave Investigation, och ämnar att undersöka rymdomgivningarna kring Jupiter och bidra till utforskningen av de salta hav som vi tror finns under isen på månarna Europa, Ganymedes och Callisto. Huvudmålet är att undersöka om livet har en chans att utvecklas i dessa hav på månarna.

När: 9 oktober kl. 17:30

Var: Lambda-salen, Mälardalens högskola