Studiebesök på Volvo Construction Equipments i Eskilstuna

Volvo Construction Equipment är en del av Volvo AB. Till skillnad från Volvo personbilar har man en lång rad produkter i ganska korta serier. Det ställer stora krav på bra logistik och effektivitet. Samtidigt har man en starkt ställning på världsmarknaden för denna typ av specialfordon.

Då det bara finns 50 platser i den öppna buss som tar oss runt i verkstaden tvingas vi begränsa antalet deltagare i besöket till 50. Först till kvarn gäller.

För att möta konkurrensen arbetar man bla på energieffektivisering av fordonen såväl som produktionen. När det gäller fordonen är ett sätt att utveckla hybridteknik, där tex energi som går åt för att höja en skopa i ett lastfordon tas tillbaka så skopan sänks igen. Detta kommer vi att få höra om vid studiebesöket. Vi får en presentation av detta såväl som en rundtur i själva verkstaden.

Datum & tid: 28 oktober

***Buss är abbonerad och avgår från huvudentrén vid Mälardalens Högskola i Västerås kl. 14.00.
Återresa från Volvo, kl. 17.15, beräknad ankomst 18.00. ***

Plats: Volvo Equiptment, Eskilstuna