2017-11-28
2017-12-15
Tekniska nyheter 2017, Björn O Nilsson IVA

2017-11-15
Hur dieselmotorer kan uppfylla både partikel och NOxkrav samtidigt med hjälp av modellering
2017-10-04
"Ägarens roll i företaget". Film och paneldebatt 4:e oktober 2017

Vid MDH pågår forskning kring feltoleranta heterogena datorssystem. Feltoleranta innebär att de fungerar även efter att strålning, som finns i stor mängd i rymden, har växlat en bit i minnet eller i ett register i minnet, att datorn upptäcker detta och rättar det. Heterogen innebär att det är fler olika typer av beräkningselement i samma system. I detta fall högpresterande 64 bitars CPUer, grafikprocessorer och programmerbar logik, s.k. FPGAer.

Datorsystemet innebär nya möjligheter att bygga datorsystem som kan användas i rymden för beräkning av mycket stora datamängder, s.k. big data, och även för att göra högpresterande visionsystem. Ännu ett steg mot ett av målen med forskningen på MDH, ett Artificial Visual Cortex, dvs vårt visual cortex implementerat i ett datorsystem med stereoseende kameror.

Föredraget kommer att belysa pågående och planerad forskning.

Talare är adjungerade professor Fredrik Bruhn, som har ett lång förflutet inom rymdindustrin, och som inte bara har doktorerat i området utan arbetat med såväl ESA som NASA. Fredrik är även en av initiativtagarna till det nya civilingenjörsprogrammet i Flyg och rymdteknik vid MDH.

Plats : Mälardalens högskola, Lambda

Tid   : 17:30