Studiebesök på Bombardiers nya testanläggning

Tekniska föreningen inbjuder till ett studiebesök på bombardiers nya testanläggning för drivsystem till framtidens tåg. Värd för studiebesöket är Tor Leo Folgerö.

Datum: 26 mars 2013

Plats: Bombardier, Banmatarvägen 1. Bnr 340

Tid: 17:00 - 19:00

Obs! Begränsat antal platser. Max 50 besökare. Först till kvarn....

Varmt välkomna!

Etableringen av Powerlab är ett mycket viktigt steg mot att möta ökade kundkrav på tillförlitlighet och effektivitet. Anläggningen gör det möjligt för utvecklingsingenjörerna att utveckla och förbättra våra produkter och utföra storskaliga test inför driftsättningen, vilket förkortar tiden till trafikstart. Systemtesterna omfattar transformatorer, strömriktare, motorer och växellådor och elektronik – allt för att säkerställa säker och tillförlitlig drift efter installation ombord på tågen. Med det nya labbet kan vi även utföra ytterligare test för att verifiera att vi möter internationella krav på buller, elektromagnetisk kompatibilitet och energieffektivitet liksom att hantera ett ökat antal parallella test.

Den teknik som utvecklas av Bombardier Transportation i Västerås, och som huvudsakligen omfattar driv- och styrsystem med varumärket MITRAC, driver tåg, tunnelbanor och höghastighetståg runtom i världen – från Europa till Asien och Nordamerika.

- Powerlab är ett viktigt steg i arbetet för att erbjuda kunder runtom i världen maximal tillförlitlighet och minimala driftskostnader. Vår nya testanläggning visar också på den betydelse kompetenscentret i Västerås har för Bombardier  och på att den expertis som finns inom vår svenska verksamhet fortsätter att spela en ledande roll globalt.