Onsdagen den 11 mars klockan 17:30

Mälardalens högskola, sal Lambda

Aros Heart, en hjärtpump som räddar liv

Det råder inga tvivel att det finns ett betydande behov av alternativ för hjärtsjuka. Endast i Sverige finns till exempel 200 000 patienter med hjärtsvikt – varav 2 000 är sjukhusbundna – och bristen på hjärtan som kan transplanteras är så stor att ett av kraven för att bli uppsatt på transplantationslistan är att patienten bedöms avlida inom mindre än ett år utan hjärttransplantation.

Efter 14 års forskning och utveckling i samarbete med kunniga företag, hjärtkirurger, kardiologer och ingenjörer har Aros Heart projektet passerat de svåraste utvecklingsstegen. Svensk forskning och ingenjörskonst har nu framställt ett konstgjort hjärta som följer det biologiska hjärtats princip med fyra kammare och med samma flöde, tryck och styrning – Aros Heart. Nyckeln till en framgångsrik produkt bedöms finnas precis här, i den naturliga konstruktionen som i sig motverkar bildningen av blodproppar.

Det är emellertid en bit kvar för att kunna bevisa att hjärtat fungerar felfritt i människor och ger betydligt färre komplikationer än dagens alternativ. Ett nytt drivsystem, som är mycket energieffektivt, vilket ska driva pumpen i nästa version, modell 8. Ytterligare djurstudier skall genomföras för att kunna gå vidare med kliniska studier i människa och därefter CE-certifiering för marknadslansering.

Med Aros Heart  skulle patienter kunna vänta på ett donerat hjärta väsentligt längre än idag och samtidigt förbättras patientens livskvalitet och mobilitet avsevärt. Det ökar sannolikheten att hinna hitta ett passande hjärta som kan doneras. I ett längre perspektiv hoppas utvecklingsteamet dock att Aros Heart ska bli en mer permanent lösning för patienter som av olika skäl inte kan få ett donerat hjärta.

Azad Najar

Överläkare, Uppfinnare