Föredrag av Sture Hogmark, skidintresserad professor emeritus i materialvetenskap och tribologi vid Uppsala universitet

Föredraget kommer att handla om skidglid, men inte mycket om fästvalla. Innehållet är allmängiltigt och täcker all typer av sporter där redskap glider mot snö eller is t ex. längd-och utförsåkningsskidor, snowboars, skridskor, etc. Alla experiment bakom de glidmekanismer som kommer att presenteras har gjorts på tävlingsskidor för klassisk teknik.

Efter studie i mikroskop både på proffspreparerade skidbelag och på snöytan i skidspår kan vi lära oss hur kontakten mellan skida och snö ser ut i detalj. Kombinerar vi sådana kunskaper med glidexperiment ute i skidspåret kan man dra viktiga slutsatser om hur skidbelaget kan prepareras för maximalt glid.

Vi kommer att få höra grunderna för tribologi, dvs läran om  vetenskapen om ytor i glidande eller rullande kontakt och omfattar friktionnötning och smörjning.

Föredragshållaren professor emeritus Sture Hogmark vid Uppsala universitet är hängiven skidåkare, och eftersom skidans förmåga att glida väl öveenstämmer väl med hans forskning har han tagit tag i frågan om varför man ska valla, och hur man ska valla, eller kanske inte valla alls...

Vi kan garantera ett inspirerande och intressant föredrag.

Lokal : Lambda, Mälardalens högskola

Tid   : 17:30