God fortsättning på det nya året – 2011!

Med ett nytt år kommer nya föresatser. För Tekniska föreningen har vi planerat dels ett antal föredrag, dels en del andra aktiviteter. Den 20e januari diskuterar Lotta Lindstam, stadsbyggnadschef och Lennart Gustavsson, vice stadsbyggnadschef, nuläget och framtida planer/visioner för utbyggnaden av Västerås de närmaste 10 åren. Var med och ställ frågor. Kanske kan du därmed vara med och påverka planerna?

Den 17e februari har vi årsmötet. Då kommer även Charlotte Brogren, generaldirektör för Vinnova, och berättar om vad verket gör för att stimulera innovationsförmågan och nyföretagandet i landet.

21a mars är det så dags för terminens studiebesök. Den här gången blir det på ABB Robotics.

Den 12e april får vi sedan ett föredrag om vad man skall tänka på då man söker patent och varför man skall göra detta. Sista föredraget för terminen blir i samband med att vi ordnar en gemensam middag och lyssnar på Lars Hjort. Han berättar om sin resa som entreprenör och företagsbyggare. Detta går av stapeln den 25e maj.

Under våren har vi även tänkt arrangera aktiviteter där vi sammanför yngre ingenjörer på företagen, studenter och företagsrepresentanter för att både skapa nätverk och knyta djupare kontakter – kanske även ex-jobbs och jobbmöjligheter. Kanske kan vi även koppla intressanta idéer till nya produkter? Detta är en del i vår satsning på att försöka få in nya medlemmar i tekniska föreningen, men också att skapa en bredare arena för oss.

Med detta vill jag bara än en gång önska alla ett riktigt Gott 2011!

Hälsningar

Erik Dahlquist, Ordförande