Spännande höst med ödefrågor i vågskålen

Så här efter sommarsemestrar och lite tid att reflektera känns det riktigt spännande och roligt att återvända till vardagen. Speciellt med tanke på vilken spännande höst vi har framför oss.

På Tekniska Föreningen intresserar vi oss ju för många områden men har väl ett fokus inom energi, automation och miljö. Vi hoppas och tror att höstens program ska vara lockande och givande med teman som "vad händer med Kokpunkten?", framtidens transporter, automationens betydelse för Västerås framtid och naturligtvis det traditionella IVA-föredraget i december.

De flesta av dessa teman ansluter ju väl till några av de stora politiska frågorna i världen just nu. Världens politiker har vid det här laget insett att energifrågor är av yttersta vikt.
Utgången av Köpenhamnskonferensen i höst är en ödesfråga.

När man ser lilla Västerås i detta stora perspektiv inser man att vi har mycket att vara glada för. Bland annat för att vi bor i ett så fantastiskt vackert land där man kan njuta av vår underbara natur eller sitta på ett gatufik någonstans utan att vara rädd för överfall eller bombattacker. För har man, som många av oss, varit runt i världen en del så sätter man verkligen värde på sådana saker. Detta var en mer privat reflektion.

Men tittar man på de industriella aktiviteterna i Västerås med omnejd så är vi ju faktiskt även på det området lyckligt lottade.

Investeringar i energisektorn håller fortfarande i sig och tycks allt viktigare framöver. Detta beror förmodligen på att det är flera olika drivkrafter som spelar in.

Det finns en fortsatt stark efterfrågan på infrakstruktur för att ansluta nya miljövänligare energialternativ till kraftnäten. I Sverige upplevde vi en viss svacka sent förra året och tidigt i år men nu tycks affärerna ta fart igen. Delvis pga att Energimyndigheten beviljar lån till de som vill bygga vindkraft.

I stora delar av Asien behövs en enorm utbyggnad av genereringskapaciteten för att folk får det allt bättre och kräver att ha tillgång till el. I de krigsdrabbade delarna av välden behövs återuppbyggnad av kraftsystemen. Och i väst satsas det som aldrig förr på klimatvänligare alternativ.

De större kraftbolagen har ju stark kassa så de har fortsatt att investera trots finanskriser och annat elände.

Vårt välstånd i Sverige bygger på att vi även framgent kan erbjuda de bästa lösningarna på kraftbolagens utmaningar, både tekniskt och genomförandemässigt. Vår kompetens är A och O! Det är den vi lever på nu och i framtiden.

På det området får vi aldrig slappna av. Konkurrensen är stenhård. Därför hoppas vi genom flera av Tekniska Föreningens olika aktiviteter öka intresset för ungdomar att söka sig till tekniska yrken och på det sättet dra vårt lilla står till stacken.

Det låter kanske lite förmätet och storvulet men jag är övertygad om att vi inom de tekniska yrkena har många av svaren på några av de stora världsfrågorna idag. Det tycker jag personligen känns som en extra krydda i arbetslivet, alltså det faktum att vi bidrar till en bättre värld.

Hoppas vi ses på någon av höstens aktiviteter inom Tekniska Föreningen.

Hans Holmström
Styrelsemedlem