HemArrangemangBli medlemLänkarStyrelseArkivKontakt

2018-05-07
Våravslutnig med studiebesök och mat måndagen den 7:e maj 2018, kl 17

2018-04-17
Independent energy and transport supply to islands with autonomous sailing ships
2018-03-22
Future Energy and Air Transport in the Digital Era. Torsdag 22 mars, kl 17:30

Inbjudan: 2018-05-07

7e maj kl 17 träffas vid för vårsavslutning för Tekniska Föreningen med Elektriska Klubben genom ett studiebesök hos Sensair och Hantverksbryggeriet på Flottiljgatan på Hälla, följt av gemensam middag på Officersmässen på Hässlö värdshus.

Eftersom lokalutrymmena är lite begränsade, så kommer besökarna att delas i fyra grupper med 10-12 pers i varje grupp. Tänkt för ett totalt antal av ca 50 pers. Indelningen görs direkt vid ankomsten kl 17:00 till Flottiljgatan 49 (parkering bakom byggnaden). Två grupper startar vid vardera Senseair och Hantverksbryggeriet (ca 100 m avstånd emellan). Det är ordnat med två ”stationer” vid varje företag och varje grupp tillbringar ca 15 min vid varje station. Med gång- och växlingstider så är studiebesöket klart på drygt en timme och 18:30 blir det gemensam middag på Officersmässen.

Middagen blir Toast Skagen och Kycklingfilé med Potatisgratäng, med efterföljande kaffe och en liten sötsak.

Var och en får betala 100:- per person. Kontant betalning vid ankomsten till Officersmässen (fd Hässlö Värdshus)

Anmälan är obligatorisk, och senaste dag för anmälan är tisdag 1:a maj.

Plats: Senseair, Flottiljgatan 49.

Tid: Start kl 17:00

Åt vilket håll är tekniken på väg?

Hur kan vi påverka den? Tekniska Föreningen med Elektriska Klubben är till för dig med intresse för dessa frågor. Vår uppgift sedan drygt 100 år tillbaka är att förmedla kunskap, nyheter och insikter inom teknik, elektronik och samhällsutveckling - välkommen att dela såväl tradition som innovation med oss!

Stipendium från Tekniska Föreningen med Elektriska Klubben

Tekniska Föreningen med Elektriska Klubbens  stipendier till J Sigfrid Edströms minne

Syftet med föreningen, sedan den startades i slutet av 1800 – talet, har varit att värna om teknikintresset.

Stipendierna delas företrädesvis ut till personer verksamma i Västerås med omnejd. Stipendier kan sökas av studenter, lärare, forskarstuderande eller forskare. Dessutom kan lärare som har utmärkt sig som teknikinspiratörer nomineras till stipendier. Normalt stipendiebelopp: 5 000:- för resor och 10 000:- för studier. För en grupp kan andra belopp förekomma. Normalt sker utdelning av stipendier under vår respektive höst. Ansökan skall vara insänd senast 31 mars respektive 30 september.

Stipendierna kan användas till:

-          Resekostnader / kursavgifter för enskilda kurser / utbildningar i teknik – ekonomi – språk / mindre forskningsbidrag eller för specifika aktiviteter.

Ansökan om stipendium eller nominering av en lärare som utmärkt sig, sändes till föreningens ordförande via mail: erik.dahlquist@mdh.se.

Ansökan om stipendium skall innehålla:

- Ändamål med stipendiet

-     - Ekonomisk uppställning över väntade kostnader – inkl. egen insats.

-     - När stipendiet ska användas (tidsperiod)

-     - Ev. referenser

Stipendiaten ska framträda inför föreningen och redogöra för vunna erfarenheter från stipendieuppdraget. Upparbetade kostnader skall kunna styrkas och redovisas av den sökande.

Medlemsavgift/årsavgift

Årsavgiften för 2016 är 150:- enligt beslut på vårt årsmöte den 24:e februari. Ett inbetalningskort för årsavgiften skickas ut till alla registrerade medlemmar efter årsmötet, som beslutar om årsavgiften. Utskicket sker därför i månadsskiftet februari/mars varje år.

Om du inte är medlem, men vill bli, så anmäler du dig under "Bli medlem", och lämnar då samtidigt dina uppgifter om adress mm. Du ska också själv betala din medlemsavgift enl, anvisningarna.

Du är mycket välkommen..

Notis

Den 22a maj besöker vi Mälardalen Högskolas forskningsprofil Framtidens energi och får höra om algodling för kombinerad vattenrening och biomassaproduktion. Biomassan används för biogasproduktion och o0dlingen tar även upp koldioxid, på sikt från rökgaser.

Efter presentation av projektet av projektledare Emma Nehrenheim blir det studiebesök på labbet, varefter vi äter middag. Vi får mat från Kårhusrestaurangen - 100 kr per person. Vv ta med jämna pengar.

Notis

Ska vi elda för kråkorna?

2014 är ett viktigt år med både val till Europaparlamentet och riksdagen, och det är ett viktigt år för klimatet, med bland annat IPCC-rapporter, val och upptakt inför klimatmötet i Paris nästa år.

Därför bjuder Naturskyddsföreningen i Västerås och Västmanland i samarbete med Agenda 21 och Studiefrämjandet in till ett seminarium om vad vi kan göra med våra stora bestånd av äldre och energislukande bostäder.

”Technoparken”

Huvudsyftet med satsningen är att på lång sikt öka rekryteringsbasen för teknikindustri i regionen och därmed bidra till att de finns kvar i området och skapar tillväxt och intäkter, för att regionen ska utvecklas till en ännu attraktivare stad, där fler vill bo och leva.

Notis

Samarbete med Meetup-gruppen "teknikintresserade i Västerås"

Teknikintresserade i Västerås är Västerås första meetup-grupp. Den består av tekniknördar intresserade av robotar, mjukvara för inbyggnad, linux, realtids programmering, datakommunikation, utvecklingsmetoder för mjukvaruutveckling, ja allt möjligt som har med teknik att göra.

Notis

Åt vilket håll är tekniken på väg?

Är du ingenjör eller tekniskt intresserad?

Vill du berika ditt nätverk med ingenjörer med gedigen erfarenhet?

Vill du lyssna till inspirerande föredrag?

Då är Tekniska föreningen nätverket för dig!

Så här uttalar sig en av våra medlemmar om en After Work:

”I really enjoyed the presentation on Frida concept, especially the discussion with the presentator afterwards. I was really impressed to see the motion of the robot arms which looked very flexible and adjustable according to environment and place.
I will bring the ideas from this After Work with me, perhaps it could be useful for picking & placing fruits on plantages as some fruit surfaces are very sensitive for bumps. Frida will take care of these thing.
Thank you!”

Bli medlem - Du också!