2017-12-15
Tekniska nyheter 2017, Björn O Nilsson IVA
2018-01-15
Teknikläget inom vattenkraft av olika slag - vågkraft, strömmande vatten, elgeneratorer

2017-11-28
Energy hub 2017
2017-11-15
Hur dieselmotorer kan uppfylla både partikel och NOxkrav samtidigt med hjälp av modellering

Inbjudan: 2017-12-15

Den 15 december är det dags för årets presentation av tekniska nyheter. av IVAs VD Björn O Nilsson

Vi börjar kl 17 med lite gögg och pepparkakor som vanligt, och presentationen börjar kl 17.30.

Vi är i Gamma på MDH.

Notis

Sök ett stipendium eller nominera en lärare

Stipendier till Sigfrid Edströms minne.

Syftet med föreningen, sedan den startades i slutet av 1800 – talet, har varit, och är, att värna om teknikintresset.

Stipendierna delas företrädesvis ut till personer verksamma i Västerås med omnejd. Stipendier kan sökas av studenter, lärare, forskarstuderande eller forskare. Dessutom kan lärare som har utmärkt sig som teknikinspiratörer nomineras till stipendier. Normalt stipendiebelopp: 5 000:- för resor och 10 000:- för studier .

Melemsavgift/årsavgift

Årsavgiften för 2016 är 150:- enligt beslut på vårt årsmöte den 24:e februari. Ett inbetalningskort för årsavgiften skickas ut till alla registrerade medlemmar efter årsmötet, som beslutar om årsavgiften. Utskicket sker därför i månadsskiftet februari/mars varje år.

Om du inte är medlem, men vill bli, så anmäler du dig under "Bli medlem", och lämnar då samtidigt dina uppgifter om adress mm. Du ska också själv betala din medlemsavgift enl, anvisningarna.

Du är mycket välkommen..

Notis

Den 22a maj besöker vi Mälardalen Högskolas forskningsprofil Framtidens energi och får höra om algodling för kombinerad vattenrening och biomassaproduktion. Biomassan används för biogasproduktion och o0dlingen tar även upp koldioxid, på sikt från rökgaser.

Efter presentation av projektet av projektledare Emma Nehrenheim blir det studiebesök på labbet, varefter vi äter middag. Vi får mat från Kårhusrestaurangen - 100 kr per person. Vv ta med jämna pengar.

Notis

Ska vi elda för kråkorna?

2014 är ett viktigt år med både val till Europaparlamentet och riksdagen, och det är ett viktigt år för klimatet, med bland annat IPCC-rapporter, val och upptakt inför klimatmötet i Paris nästa år.

Därför bjuder Naturskyddsföreningen i Västerås och Västmanland i samarbete med Agenda 21 och Studiefrämjandet in till ett seminarium om vad vi kan göra med våra stora bestånd av äldre och energislukande bostäder.

”Technoparken”

Huvudsyftet med satsningen är att på lång sikt öka rekryteringsbasen för teknikindustri i regionen och därmed bidra till att de finns kvar i området och skapar tillväxt och intäkter, för att regionen ska utvecklas till en ännu attraktivare stad, där fler vill bo och leva.

Notis

Samarbete med Meetup-gruppen "teknikintresserade i Västerås"

Teknikintresserade i Västerås är Västerås första meetup-grupp. Den består av tekniknördar intresserade av robotar, mjukvara för inbyggnad, linux, realtids programmering, datakommunikation, utvecklingsmetoder för mjukvaruutveckling, ja allt möjligt som har med teknik att göra.

Notis

Åt vilket håll är tekniken på väg?

Hur kan vi påverka den? Tekniska Föreningen med Elektriska Klubben är till för dig med intresse för dessa frågor. Vår uppgift sedan drygt 100 år tillbaka är att förmedla kunskap, nyheter och insikter inom teknik, elektronik och samhällsutveckling - välkommen att dela såväl tradition som innovation med oss!

Är du ingenjör eller tekniskt intresserad?

Vill du berika ditt nätverk med ingenjörer med gedigen erfarenhet?

Vill du lyssna till inspirerande föredrag?

Då är Tekniska föreningen nätverket för dig!

Så här uttalar sig en av våra medlemmar om en After Work:

”I really enjoyed the presentation on Frida concept, especially the discussion with the presentator afterwards. I was really impressed to see the motion of the robot arms which looked very flexible and adjustable according to environment and place.
I will bring the ideas from this After Work with me, perhaps it could be useful for picking & placing fruits on plantages as some fruit surfaces are very sensitive for bumps. Frida will take care of these thing.
Thank you!”

Bli medlem - Du också!