Om oss

Föreningen arrangerar seminariekvällar, där nyckelpersoner inom olika teknikområden berättar om sin verksamhet och syn på tekniken, hur den förändrar vårt samhälle idag och i framtiden. Ansvar för planering och genomförande har styrelsen, som gärna tar emot tips och förslag. Vi genomför även studiebesök hos intressanta företag och institutioner.

Dessutom arrangerar föreningen debatter inom aktuella ämnen. Vårt största debattforum är den årligen återkommande Arosmässan. I samband med Arosmässan delas Tekniska Föreningens stipendium ut till organisationer eller individer som har gjort speciella insatser för att främja utbildningen inom naturvetenskap och teknik.

Historia

Både Tekniska Föreningen och Elektriska Klubben har traditioner med fokus på aktuella teknikhändelser. Vi genomför ett flertal arrangemang per år som belyser dagsaktuella ämnen genom föredrag och studiebesök.

Tekniska Föreningen grundade den riksbekanta Arosmässan i början av seklet. Vi är fortfarande en av medarrangörerna till denna paneldebatt, där personer från regering, riksdag, näringsliv och fackföreningsrörelsen deltar.

Tekniska Föreningen startades 1898 och Elektriska Klubben några år senare, 1906. Efter flera års samverkan beslutades i februari år 2003 att föreningarna skulle gå samman och bilda Tekniska föreningen med Elektriska klubben. Grundtanken har alltid varit att sprida kunskap om teknik - med sammanlagt 200 års erfarenhet är vi fortfarande denna tradition trogen.